loading...
بیشتر بدانید ...
Mahi بازدید : 1 پنجشنبه 14 تیر 1403 نظرات (0)

معرفی سقف شیروانی یا سقف شیبدار

سقف شیروانی یا سقف شیبدار، نوعی سقف کاذب است که با شیب متغیر طراحی شده است و به طور معمول حالت شیروانی دارد، که در دو طرف آن شیب دارد، به این صورت که از یک سمت به سمت دیگر کمی بالا می‌رود تا بتواند آب باران یا برف را از بالای ساختمان به سمت پایین هدایت کند. در واقع این نوع سقف به این دلیل به صورت شیبدار طراحی شده است تا بتواند از تجمع آب باران بر روی سقف جلوگیری کند این نوع سقف‌ها دارای شکل سه‌گوش هستند و از روبرو به شکل مثلث دیده می‌شوند. شیب مورد استفاده در این نوع سقف‌ها ممکن است کم یا زیاد باشد، که بیشترین شیب آن تا زاویه ۷۰ درجه و کمترین آن تا زاویه ۱۵ درجه می‌رسد.

آشنایی با انواع سقف شیروانی یا سقف شیبدار

سقف شیروانی یا سقف شیبدار دارای انواع مدل های مختلفی است که این امکان را به شما میدهد تا شما بتوانید با توجه به نیاز خود، هر کدام از آنها را انتخاب کنید. به طور کلی از انواع سقف شیروانی میتوان به سقف روف تایل، سقف آکروتایل، سقف ورق گالوانیزه ویلا و ورق کلاسیک تایلی پرچین اشاره کرد که در ادامه به تعریف هر کدام ازآنها می پردازیم.

-    سقف روف تایل
سقف روف تایل از تایل‌های سرامیکی یا بتنی تشکیل شده است که به شکل مثلثی یا مستطیلی هستند و بر روی سطح سقف نصب می‌شوند. این نوع سقف به دلیل زیبایی ظاهری و مقاومت در برابر آب، حرارت و آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

-    سقف آکروتایل
سقف آکروتایل نیز همانند سقف روف تایل است، با این تفاوت که تایل‌های آن از موادی مانند فایبر گلاس، پلاستیک، یا فلز تهیه می‌شوند. این نوع سقف به دلیل سبک بودن و مقاومت در برابر باران و رطوبت به خوبی در مناطق با شرایط آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

-    سقف ورق گالوانیزه ویلا
سقف ورق گالوانیزه ویلا از ورق‌های فلزی گالوانیزه تشکیل شده است که به شکل و نوع مختلفی مانند مثلثی یا مستطیلی بر روی ساختمان نصب می‌شوند. این نوع سقف به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، زیبایی و استحکام فوق العاده خود، مورد توجه قرار می‌گیرد.

-    ورق کلاسیک تایلی پرچین
ورق کلاسیک تایلی پرچین از ورق‌های فلزی تشکیل شده است که به شکل تایل‌های سرامیکی یا بتنی طراحی شده‌اند، اما از جنس فلزی هستند. این نوع سقف از لحاظ ظاهری مشابه به روف تایل است و به دلیل ویژگی هایی همچون مقاومت در برابر آب، حرارت و خوردگی، مناسب برای ساختمان‌هایی است که به دنبال ظاهر زیبا و همچنین مقاومت بالا هستند.

پاسخ به سوالات مهم در زمینه سقف شیروانی یا سقف شیبدار

1.    مقاومت سقف شیروانی یا سقف شیبدار در برابر باران، برف و باد چگونه است؟

سقف شیروانی یا سقف شیبدار به خوبی میتواند از سقف ساختمان در برابر برف و باران و باد محافظت کند، همچنین این نوع سقف مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی شدید دارد. حال بنظر شما واکنش سقف شیبدار در برابر برف و باران چگونه است؟ 
واکنش سقف شیروانی در برابر باران به این صورت است که به دلیل وجود شیب در دو طرف سقف، آب باران به سمت پایین راه پیدا می کند و از بروز آب به داخل ساختمان جلوگیری میکند. 
واکنش سقف شیبدار نیز در برابر برف به همان صورت باران است، سقف شیروانی به دلیل شیبدار بودن، برف را به سمت پایین هدایت میکند، این موضوع باعث می شود تا بارهای اضافی بر روی ساختمان جلوگیری شود.

2.    سقف شیروانی یا سقف شیبدار چه مقدار دوام و ماندگاری دارد؟

همانطور که میدانید، دوام و عمر سقف از مهمترین مواردی است که افراد در خرید به آن توجه ویژه ای دارند، زیرا که میخواهند سقفی بخرند تا سالیان سال برای آنها کار کند و نیاز نباشد تا هر چند سال یک بار آنها را تعویض کنند. این کار علاوه بر اینکه یک دغدغه ای برای شما به وجود می آورد، شما باید دوباره به همان میزان هزینه کنید. حال بنظر شما سقف شیروانی دوام و ماندگاری دارد؟ سقف شیروانی یا سقف شیبدار، به دلیل استفاده از مواد باکیفیت در ساختار خود، می تواند دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد و سالیان سال برای شما بدون اینکه کیفیت خود را از دست بدهد، کار کند.

3.    آیا میتوان از سقف شیروانی جهت ایجاد سقف برای انباری یا اتاق اضافی استفاده کرد؟

بله، از سقف شیروانی می‌توان به خوبی برای ایجاد فضاهای اضافی مانند انباری یا اتاق اضافی استفاده کرد. ویژگی شیب‌دار بودن این نوع سقف‌ها باعث می‌شود که فضای زیر سقف در مقایسه با سقف‌های معمولی بیشتر باشد و فضایی را برای شما ایجاد کند تا بتواند برای اهداف مختلف از آن استفاده کنید.

4.    آیا سقف شیروانی رنگ بندی دارد؟

بله، سقف شیروانی با ارائه رنگ های متنوع، میتواند به شما کمک کند تا بتوانید با توجه به سلیقه و طیف رنگی مکان مورد نظر، بهترین رنگ ممکن را انتخاب کنید. به طور کلی می توان گفت که انتخاب رنگ برای سقف شیروانی به طراحی و استایل کلی ساختمان، همسانی با محیط و تاثیرات مختلف محیط مانند تابش نور خورشید و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

5.    آیا سقف شیروانی می‌تواند به جلوگیری از حریق کمک کند؟

به طور کلی می توان گفت که سقف شیروانی به طور مستقیم به جلوگیری از حریق کمک نمی‌کند. اما می‌توان با استفاده از مواد مناسب در ساختار سقف شیروانی، که از جمله مواد مقاوم در برابر حرارت هستند مانند سنگ، فلز یا پوشش‌های ضد حریق، احتمال شیوع حریق را کاهش داد. انتخاب مواد مناسب با خاصیت حفاظت در برابر حریق و استفاده از سیستم‌های حفاظتی مانند آتش‌نشانی در ساختار سقف شیبدار می‌تواند به افزایش ایمنی ساختمان در برابر حریق کمک کند.

6.    آیا سقف شیروانی نیاز به نگهداری خاصی دارد؟

سقف شیروانی یا سقف شیبدار همانند هر نوع سقفی، نیاز به نگهداری منظم دارد تا بتواند دوام و عمر مفیدی از خود نشان دهد. جهت نگهداری سقف شیروانی باید به بررسی و تعمیرات دوره ای بپردازید تا هر گونه مشکلی و آسیب دیدگی که وجود داشت، همان موقع رفع یا تعمیر شود. علاوه بر این، آلودگی های محیطی می تواند باعث خرابی و کاهش عمر سقف شود و همچنین زیبایی سقف را از بین ببرد، جهت حفظ تمیزی و پاکسازی سطح سقف شیروانی، بابد به صورت دوره ای تمیز شود.

7.    قیمت سقف شیروانی بر چه اساسی تعیین می گردد؟

قیمت سقف شیروانی با توجه به عواملی مانند مواد استفاده شده، مساحت ساختمان، پیچیدگی طراحی، هزینه نیروی کار، موقعیت جغرافیایی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری تعیین می شود.

جمع بندی

در نتیجه، سقف شیروانی یا سقف شیبدار می تواند باعث زیبایی و محافظت از ساختمان شود، به طور کلی این نوع سقف به دلیل ویژگی هایی همچون جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان، مقاومت در برابر برف، باران و باد، زیبایی ظاهری و دوام و طول عمر بالا بسیار پرطرفدار است. بیشترین کاربرد سقف شیروانی را میتوان در شمال کشور مشاهده کرد که شرایط جوی سختی دارند و در برابر بارش باران فراوانی قرار می گیرند.
منبع سقف شیروانی یا سقف شیبدار

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 42
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 224
  • بازدید سال : 2,970
  • بازدید کلی : 3,096