loading...
بیشتر بدانید ...
Mahi بازدید : 7 شنبه 26 خرداد 1403 نظرات (0)

معرفی ارزان ترین سقف ساختمان

قیمت سقف ساختمان به عوامل بسیاری بستگی دارد که می تواند به طور مستقیم بر قیمت کلی سقف تاثیرگذار باشد. از ارزان ترین سقف ساختمان، می توان به سقف تیرچه بلوک و سقف تیرچه کرومیت اشاره کرد. کدام یک از این سقف ارزان تر هستند؟ سقف تیرچه بلوک باکیفیت تر است یا سقف تیرچه کرومیت؟ کدام یک از آنها وزن سبک تری دارد؟ و در کل کدام یک از آنها بهترین انتخاب برای ساختمان هستند؟ پاسخ تمامی این سوالات را با بررسی هر کدام از سقف ساختمان ها خواهیم داد. 

1.    سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک، اولین سقف ارزان قیمت است که در ساختار آن از میلگرد حرارتی، میلگرد زیگراگ، بتن و یونولیت استفاده شده است. این سقف از آن دسته سقف های بتنی هستند که با استفاده از تیرچه پیش ساخته اجرا می شوند. مزیت خوبی که این سقف ارائه میدهد این است که پیش ساخته شده است، یعنی از قبل در کارگاه ساخته می شود و سپس به محل پروژه منتقل می شود، این مورد باعث شده که نیاز به نیروی انسانی به حداقل برسد. علاوه بر این، پیش ساخته شدن سقف، سرعت نصب و اجرای سقف رو افزایش می دهد و تمام این موارد در کنار هم، باعث میشود تا هزینه نهایی سقف تیرچه بلوک کاهش پیدا کند و به عنوان مقرون به صرفه ترین و ارزان ترین سقف ساختمان مورد توجه قرار گیرد.
همانطور که پیش از این گفتیم، جدا از بحث قیمت، نکات دیگری نیز هستند که نیاز است یک سقف ساختمان آنها را داشته باشد تا بتواند کیفیت خوبی را برای ساختمان ارائه دهد. در ادامه قصد داریم که مقاومت و استحکام سقف تیرچه بلوک را بررسی کنیم.

مقاومت و استحکام سقف تیرچه بلوک چگونه است؟

سقف تیرچه بلوک، یک نوع دال یک طرفه است که علاوه بر اینکه قیمت ارزانی را ارائه می دهد، از مقاومت و استحکام بالایی نیز برخوردار است، اما چه دلایلی این مقاومت و ایستادگی را به وجود می آورد؟ وجود تیرچه های بتنی و یا فلزی با بلوک های توخالی مثل بلوک های سفالی، بتنی و یا پلی استایرن، در ساختار سقف تیرچه بلوک و ترکیب این مواد با یکدیگر، موجب توزیع مناسب بارها می شود که این عمل باعث می شود تا سقف تیرچه بلوک متسحکم شود.
در ساخت تیرچه بلوک از میلگردهای فولادی جهت تقویت سقف استفاده شده است. این میلگرد ها، باعث کمک به مقاومت کششی سقف می شود و استحکام سقف را در برابر نیروهای خمشی و برشی، افزایش می دهد. ترکیب تیرچه ها و بلوک ها به گونه ای است که باعث می شود تا بارها به صورت یکنواخت توزیع شود و این کار از تمرکز تنش در نقاط خاص جلوگیری میکند. تمام این موارد، مقاومت سقف را در برابر بارهای مختلف، افزایش می دهد.
بلوک های سبکی مانند پلی استارین، به دلیل اینکه وزن سبکی دارد، باعث کاهش وزن کل سقف می شود و این مورد، بارهای مرده وارد شده بر سازه را کاهش می هد و باعث افزیش ایمنی و استحکام کلی سازه شده است.

2.    سقف تیرچه کرومیت

سقف تیرچه کرومیت، یکی دیگر از ارزان ترین سقف ساختمان است که ساختار آن بسیار مشابه سقف تیرچه بلوک است با این تفاوت که در ساخت آن از تیرچه فولادی به جای بتن استفاده شده است. در اجرای این نوع سقف نیز نیازی به نیروی کار متخصص وجود ندارد و همین دلیل باعث شده است که قیمت سقف تیرچه کرومیت کاهش پیدا کند. 
یکی دیگر از عواملی که بر قیمت ارزان سقف تیرچه کرومیت تاثیر می گذارد، استفاده از تیرچه های فولادی با استحکام بالا است که باعث می شود تا در طول اجرای سقف، نیازی به شمع بندی نداشته باشد، که این مورد باعث کاهش زمان و هزینه اجرای سقف می شود. 

مقاومت و استحکام سقف تیرچه کرومیت چگونه است؟

سقف تیرچه کرومیت یکی دیگر از انواع سقف های سبک است که از تیرچه فولادی با جان باز از نوع کرومیت و بلوک های سبک در ساختار آن استفاده شده است، به همین دلیل از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. اما چه دلایلی مقاومت این سقف را بالا برده است؟ تیرچه های فولادی کرومیت دارای جان باز هستند که این ویژگی باعث شده است که وزن تیرچه کاهش و ظرفیت باربری آن افزایش پیدا کند. این تیرچه ها به دلیل استفاده از فولاد، دارای مقاومت کششی و خمشی بالایی هستند که همین مقاومت باعث میشود تا بتواند در برابر بارهای زنده و مرده ایستادگی کند.

چه تفاوت هایی میان سقف تیرچه بلوک و سقف تیرچه کرومیت وجود دارد؟

در معرفی ارزان ترین سقف ساختمان می توانیم به سقف تیرچه بلوک و سقف تیرچه کرومیت اشاره کنیم، هر دوی این سقف ها از انواع رایج و پر استفاده در زمینه ساختمان سازی هستند. اما ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که کدام یک از این سقف ها، کیفیت، مقاومت، قیمت و وزن بهتری دارند و گزینه بهتری برای ساختمان سازی محسوب می شوند. در ادامه به بررسی تفاوت های مهم سقف تیرچه بلوک و سقف تیرچه کرومیت می پردازیم.
-    زمان اجرا در سقف تیرچه بلوک و سقف تیرچه کرومیت چگونه است؟ سقف تیرچه بلوک به دلیل نیاز به شمع بندی و خشک شدن بتن به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد، این در حالی است که سقف تیرچه کرومیت به دلیل عدم نیاز به شمع بندی و استفاده از تیرچه های فلزی، به مدت زمان کمتری برای اجرا نیاز دارد.
-    مقاومت و استحکام سقف تیرچه بلوک و سقف تیرچه کرومیت چگونه است؟ از لحاظ مقاومت، سقف های تیرچه بلوک به دلیل وزن بیشتر، مقاومت کمتری در مقایسه با سقف تیرچه کرومیت در برابر زلزله دارد، البته این در حالی است که سقف تیرچه بلوک از مقاومت مناسبی در برابر بارهای زنده و بارهای مرده برخوردار است. در مقابل، سقف تیرچه کرومیت به دلیل استفاده از تیرچه های فولادی با جان باز، دارای مقاومت کششی و خمشی بیشتری در مقایسه با تیرچه بلوک است، همچنین انعطاف پذیری و وزن کمتر سقف تیرچه کرومیت باعث شده است که مقاومت بهتری از خود در برابر زلزله نشان دهد.
-    سقف تیرچه بلوک وزن کمتری دارد یا سقف تیرچه کرومیت؟ سقف تیرچه بلوک به دلیل استفاده از تیرچه های بتنی و بلوک های سنگین، دارای وزن بیشتری است، اما سقف تیرچه کرومیت به دلیل استفاده از تیرچه های فولادی و بلوک های سبک، وزن کمتری دارد.
-    سقف تیرچه بلوک ارزان تر است یا سقف تیرچه کرومیت؟ سقف تیرچه بلوک، به دلیل نیاز به شمع بندی، هزینه اجرای بیشتری در مقایسه با سقف تیرچه کرومیت دارد.
به طور کلی می توان گفت که انتخاب بین سقف تیرچه بلوک و سقف تیرچه کرومیت به عوامل مختلفی مانند نیازهای پروژه، شرایط اجرایی و اقتصادی و ویژگی های مورد نظر سازه بستگی دارد.

نتیجه گیری

در نتیجه، سقف تیرچه بلوک و سقف تیرچه کرومیت هر دو جزء ارزان ترین سقف ساختمان هستند که نمیتوان به طور دقیق گفت که کدوم یک از آنها ارزان تر است، زیرا قیمت آنها به عوامل بسیار دیگری هم بستگی دارد. سوالی که ممکن است برایتان به وجود آید، این است که از کجا متوجه شویم که کدام سقف را انتخاب کنیم؟ اگر سازه شما بتنی است، استفاده از سقف تیرچه بلوک به دلیل هماهنگی با مواد سازه، هزینه مناسب و اجرای آسان توصیه می‌شود. اما اگر سازه شما فلزی است، سقف تیرچه کرومیت به دلیل وزن سبک‌تر، سرعت اجرای بالا و مقاومت بیشتر در برابر نیروهای دینامیکی و لرزه‌ای گزینه بهتری خواهد بود.
به طور کلی اگر برایتان مقاومت در برابر زلزله اهمیت دارد، سقف تیرچه کرومیت بهتر است، اگر وزن سبک میخواهید، سقف تیرچه کرومیت بهتر است، اگر اجرای آسان و سازه پیش ساخته می خواهید، سقف تیرچه بلوک بهتر است و اگر زمان اجرا برایتان اولویت دارد، سقف تیرچه کرومیت نیز انتخاب مناسبتری است.
منبع معرفی ارزان ترین سقف ساختمان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 37
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 114
  • بازدید ماه : 114
  • بازدید سال : 2,860
  • بازدید کلی : 2,986