loading...
بیشتر بدانید ...
Mahi بازدید : 11 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

سازه های باستانی پیشرفته

سازه‌های باستانی پیشرفته نمادی از زیبایی هستند که با ظرافت کامل ساخته شده‌اند. این سازه‌ها به دلیل زیبایی خاصی که دارند، به عنوان سازه‌های باستانی پیشرفته معرفی شده‌اند. در ادامه، شما را با زیباترین و معروف‌ترین سازه‌های باستانی آشنا خواهیم کرد تا شما بتوانید با زیبایی این سازه‌ها آشنا شوید.

-    استون‌هنج: سنگی مرموز در انگلستان

این اثر سنگی مرموز که به نام "استون‌هنج" شناخته می‌شود، در کشور انگلستان واقع شده است. این سازه از تعدادی سنگ عظیم تشکیل شده است که به صورت دایره‌ای چیده شده‌اند و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مجموعه‌های سنگی در جهان شناخته می‌شود. استون‌هنج یکی از شاهکارهای باستانی است که قدمت آن به حدود 5000 سال پیش می‌رسد و تا به امروز محدودیت‌هایی درباره نحوه ساخت آن وجود دارد. 

-    تالیانکی: بزرگترین سکونتگاه های اوکراین 

تالیانکی یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین سکونتگاه‌های فرهنگ نئوسنگی کوکوتنی-تریپیلیان است که در اوکراین واقع شده است. این سازه باستانی پیشرفته در حدود 3800 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود به عنوان یکی از بزرگترین مراکز شهری در آن دوران شناخته می‌شود. تالیانکی متشکل از ردیف‌هایی از ساختمان‌های مرتبط با هم است که در کنار هم قرار گرفته‌اند و می‌توانستند بین 15,000 تا 21,000 نفر را در خود جای دهند. این سازه به عنوان یک مرکز مسکونی بزرگ در زمان خود شناخته می‌شد و میزبان جمعیت بسیار زیادی از افراد بوده است.

-    اهرام جیزه: مقربه فرعون های مصری

اهرام جیزه از جمله مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سازه‌های جهان است که به عنوان نمادهایی از توانایی و دانش مهندسی مصریان باستان شناخته شده است. ساخت بزرگترین اهرم جیزه حدود 20 سال طول کشیده و برای ساخت آن از میلیون‌ها بلوک سنگی استفاده شده است. این نشان می‌دهد که مصریان باستان به چه میزان از مهارت و دانش مهندسی برای احداث اهرام استفاده می‌کردند. بنا به باورهای باستانی، اهرام‌ها برای مقبره‌ی فرعون‌های مصری ساخته شده‌اند. اما علاوه بر این، اهرام‌ها نقشی بی‌نظیر در تاریخ و فرهنگ مصر داشته‌اند و از لحاظ فنی و معماری، عجایبی از توانمندی مصریان باستان را نشان می‌دهند.

-    قلعه اربیل: مروارید کردستان

قلعه اربیل یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های مداوم در جهان است که جزء سازه های باستانی پیشرفته محسوب میشود. قلعه اربیل به عنوان مروارید کردستان نیز شناخته می‌شود و در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق واقع شده است. این قلعه باستانی با قدمتی به هزاره‌های قبل از میلاد برمی‌گردد و مساحتی حدود 102000 متر مربع را اشغال می‌کند و به عنوان یک مرکز حفاظت شده توسط یونسکو شناخته شده است. از لحاظ معماری، قلعه اربیل یک سکونتگاه حفاظت شده با شکل تخم‌مرغی است که بر خرابه‌های سکونتگاه‌های قبلی ساخته شده است. این ساختمان بر روی یک تپه قرار دارد که از سازه‌های اطرافش بلندتر است. این سازه از دوران نئو آشوری مهم بوده و در طول دوران‌های مختلف تاریخی بارها ساخته و بازسازی شده است. اگرچه بخشی از قلعه اربیل به ویژه در دوران اخیر از بین رفته است و بارها سازه‌های جدیدی بر روی آن ساخته شده، اما تلاش‌های زیادی برای بازسازی و حفظ آن صورت گرفته است. آخرین تلاش‌های بازسازی آن در سال ۲۰۰۷ انجام شده است. 

-    قصر کنوسوس: کاخ بزرگ جزیره کرت

قصر کنوسوس، معروف به "کاخ بزرگ"، باقایای شهر باستانی است که به عنوان پایتخت تمدن مینوان در جزیره کرت شناخته می‌شود و در حدود ۵۰۰۰ سال پیش بنا شده است و بزرگترین و مهم‌ترین مرکز تمدن مینوسی بوده است. این قصر، در حدود 1900 تا 1450 قبل از میلاد مسیح ساخته شده و جایگاه ویژه‌ای در تاریخ باستان‌شناسی دارد. یکی از مهم‌ترین سازه‌های باستانی، قصر کنوسوس است.
کشفیات جالب در قصر کنوسوس شامل سیستم لوله‌کشی و فاضلاب باستانی است که شامل لوله‌های گرمابه‌ای بود که آب گرم و سرد را به مناطق مختلف قصر منتقل می‌کرد. همچنین، مهندسان شهر از شیب‌های درجه‌بندی شده زمین بهره برده و یک سیستم فاضلابی پیچیده را ایجاد کرده‌اند که از سیستم سیفون در توالت‌ها، حمام‌ها و دریچه‌های فاضلابی استفاده می‌کرده است. با ویرانی تمدن مینوان در حدود سال ۱۴۰۰ پیش از میلاد مسیح، این سیستم فنی نیز به مدتی محو شد، اما در دوران مدرن مجدداً کشف و به توجه عمومی درآمد.

-    مجسمه رامسس دوم: بزرگترین و مشهورترین مجسمه سنگی

مجسمه رامسس دوم، که در معبد ابو سمبل در جنوب مصر واقع شده، یکی از بزرگترین و مشهورترین مجسمه‌های سنگی در جهان است که با ارتفاع حدود 20 متر و وزن حدود 500 تن ساخته شده است. این مجسمه از سنگ ماسه‌سنگی ساخته شده و تصویری از فرعون مشهور مصری، رامسس دوم، را سوار بر تخت نشان می‌دهد. این مجسمه به دستور خود فرعون زمان ساخته شده است و در معبد بزرگ پتاح نصب شده بود. 
یکی از ویژگی‌های جذاب این مجسمه این است که تنها در دو زمان در سال، یکبار در 21 فوریه و دیگری در 21 اکتبر، خورشید به صورت خاصی بر روی آن تابش می‌کند. این تاریخ‌ها به این دلیل انتخاب شده‌اند که با تاریخ تاج‌گذاری و تاریخ تولد فرعون همزمان باشند. در سال 2006، زمانی که این مجسمه به دلیل بازسازی سد اسوان به منطقه دیگری منتقل می‌شد، این پدیده عجیب از بین رفت، اما در سال 2019، مهندسان توانستند طرحی را اجرا کنند که این خاصیت فوق‌العاده را به مجسمه بازگرداند. این مجسمه در حال حاضر در موزه بزرگ مصر به نمایش درآمده است.

-    مجسمه غول پیکر رودس: عجایب دنیای باستان

مجسمه غول پیکر رودس، یکی از هفت عجایب دنیای باستان، در شهر بندری رودس در یونان باستان واقع شده بود. این تندیس بزرگ حدود 33 متر طول داشته و نمادی از هلیوس، خدای خورشید در اساطیر یونانی بود. با زلزله‌ای ویرانگر در سال‌های 226 یا 228 پیش از میلاد مسیح، مجسمه تخریب شد و از آن زمان به بعد، تکه‌های آن به عنوان مواد ساختمانی استفاده شدند. اما عظمت و شکوه این مجسمه تا به امروز در یادها و تاریخ باقی مانده است.

-    آنگاموکو: شهری در اعماق جنگل های مکزیک

آنگاموکو، شهر باستانی در اعماق جنگل‌های مکزیک است که به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای غرب مکزیک در گذشته شناخته شده است. این شهر که قدمت آن به حدود 2000 سال پیش می‌رسد، به دلیل ویژگی‌های پیشرفته‌اش به عنوان یکی از سازه‌های باستانی پیشرفته شناخته می‌شود. آنگاموکو دارای حدود 40,000 ساختمان در یک منطقه به وسعت 25 کیلومتر مربع بود و حدود سال 900 پیش از میلاد مسیح توسط تمدن پوریپچا ساخته شده بود. این شهر به اوج اقتصادی و جمعیتی خود در حدود سال‌های 1350-1000 رسید و زمانی حدود 100,000 نفر را در خود جای داده بود. 

-    موهنجو-دارو: شهری پهناور در پاکستان

موهنجو-دارو یکی از شهرهای باستانی و پر اهمیت در دشت‌های پهناور پاکستان است. این شهر، که در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده، بخشی از تمدن دره سند را تشکیل می‌دهد. شهر موهنجو-دارو به دلیل طراحی شهری پیشرفته‌اش و سیستم مدیریت هوشمند آب، به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین سکونتگاه‌های تمدن دره سند شناخته می‌شود. این شهر در دهه ۱۹۲۰ میلادی کشف شد و از آن زمان تاکنون، باستان‌شناسان مدارک بسیاری از ساختارها و سیستم‌های زندگی در آن را کشف کرده‌اند.

-    اسکارا برایی: بزرگترین شهر باستانی در جزایر شمالی

اسکارا برایی یکی از شهرهای باستانی مهم در جزایر شمالی اسکاتلند است. با قدمتی که به حدود 3200 تا 2200 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، این شهر یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین سکونتگاه‌های دوران نوسنگی در اروپا بوده است. کشف این شهر در سال ۱۸۵۰ روی داد، زمانی که یک طوفان قوی بخشی از سطح خاک را برداشت و بقایای این شهر باستانی را فاش کرد. این باستان‌شناسی ساختمان‌های سنگی را نشان داد که ممکن است حدود ۳,۱۰۰ تا ۲,۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده باشند.

-    نیوگرینج: مقبره ای در قلب تپه های سرسبز

نیوگرینج یکی از مقبره‌های باستانی مهم در ایرلند است که در قلب تپه‌های سرسبز این کشور واقع شده است. این مقبره باستانی، که قدمت آن به حدود 3200 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، یکی از بناهای بزرگ و مهم دوران نوسنگی در اروپا محسوب می‌شود. از نظر جغرافیایی، نیوگرینج تنها در فاصله یک ساعته از شهر دوبلین در ایرلند قرار دارد و به عنوان یکی از بناهای باستانی بسیار با ارزش شناخته می‌شود. این سازه که قدیمی‌تر از اهرام ثلاثه و استون‌هنج است، حدود 3200 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده و نشان از توانایی‌های فنی و مهندسی بسیار پیشرفته‌ای دارد که سازندگانش از آن برخوردار بودند. نیوگرینج دارای ابعادی گسترده ای با طول 39 فوت و عرض 249 فوت است. ورودی اصلی این ساختمان به ارتفاع 62 فوت به یک سالن مرکزی منتهی می‌شود، که به سه سالن کوچکتر در داخل آن ادامه می‌یابد. 

نتیجه گیری

سازه‌های باستانی پیشرفته، نمادی از خلاقیت و مهندسی بشر در زمان‌های قدیم بوده‌اند که برخی از آنها حتی با فناوری مدرن امروزی نیز به راحتی قابل ساخت نیستند. در این مقاله، شما با معروف‌ترین سازه‌های باستانی پیشرفته مانند استون‌هنج، تالیانکی، اهرام جیزه، قلعه اربیل، قصر کنوسوس، مجسمه رامسس دوم، مجسمه غول‌پیکر رودس، آنگاموکو، موهنجو-دارو، اسکارا برایی و نیوگرینج آشنا شدید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و جالب بوده باشد.
منبع سازه های باستانی پیشرفته

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 42
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 221
  • بازدید سال : 2,967
  • بازدید کلی : 3,093